Waar je mij het best voor kunt inschakelen? Een strategisch communicatieplan! Ik vind het niet alleen leuk om me daar in vast te bijten, inmiddels weet ik ook uit ervaring dat ik daar goed in ben. Ik ben pas tevreden als communicatie voor een organisatie duidelijke en zichtbare meerwaarde heeft. Daarvoor moet je het strategisch bekijken en gestructureerd aanpakken. In mijn baan bij Nelissen ingenieursbureau ben ik hier dagelijks mee bezig en blijf ik mezelf ontwikkelen. Eerder heb ik ervaring opgedaan bij Philips Pensioenfonds Hypotheken, lees hier meer.

Wat krijg je als je mij inschakelt voor een strategisch communicatieplan?

  • Allereerst heel veel vragen en leuke, uitdagende gesprekken
  • Een doelgroepanalyse; zonder te weten met wie je communiceert is een plan zinloos
  • Een concurrentieanalyse (optioneel); waarom het wiel opnieuw uitvinden?
  • Een rapport met daarin:
    • Wie is de organisatie?
    • Doelgroepen
    • Communicatiemotto & -kernwaarden
    • Dé strategie; plan van aanpak met communicatiemiddelen en -boodschappen en een planning
    • KPI’s om communicatie te meten
    • Bijlage: o.a. styleguide huisstijl, templates, ontwerpvoorbeelden, etc.
  • Iemand die (bijvoorbeeld op opdrachtbasis) meewerkt aan het uitvoeren van de plannen en ideeën
  • Een presentatie om de strategie te delen en over te brengen. Communicatie is namelijk van iedereen!
Meer weten?

Mijn verhaal achter een strategisch plan
Elk bedrijf communiceert, daar heb je in basis geen plan voor nodig. Een strategisch communicatieplan maakt de communicatie doelgerichter, consistenter en consequenter, wat het imago van het bedrijf alleen maar sterker maakt. Het grootste voordeel is misschien wel de afgewogen keuze of de investering (in geld of tijd) het waard is. Het is nooit te laat om te beginnen met een strategisch plan. Als er nog geen plan is, stap ik graag in bij de rijdende communicatietrein, want communicatie is er dus wel nagenoeg altijd. En alles wat ik dan leer, kan ik direct toepassen bij het opstellen van het strategisch communicatieplan.

Om tot een goed strategisch communicatieplan te komen, is het voor mij ook belangrijk met meerdere collega’s uit de hele organisatie eens thee te drinken. Samen kunnen we dan uitgangspunten vaststellen. Waar staat het bedrijf voor, wat is de missie? Ziet de buitenwereld dat ook? Waarin is een organisatie onderscheidend? Hoe zie ik de missie in het dagelijks werk terugkomen (bewijs)? En wat denk je dat communicatie jou kan brengen? Tegelijkertijd zijn dat vaak de moeilijkste vragen. Stiekem word ik daar wel een beetje blij van. Want liggen de antwoorden niet voor het oprapen? Dan kan strategische, gestructureerde communicatie duidelijke en zichtbare meerwaarde hebben voor een organisatie. Een bedrijfsnaam of merk wordt ineens een imago.

Ik vind het minstens zo leuk om, het liefst met collega’s, het communicatieplan ook uit te voeren. Samen kom je toch weer tot andere inzichten en dat heeft altijd voordelen. Tijdens het uitvoeren van een strategisch plan, kan ik letterlijk ervaren of communicatie wel of niet werkt. Komt het aan, komt het goed over of juist niet, wat activeert, of is de uitvoering te arbeidsintensief? Het strategisch plan is daarom een dynamisch document dat telkens verbeterd kan worden én praktisch uitvoerbaar blijft.

Vanuit mijn wetenschappelijke opleiding en technische achtergrond vind ik het prettig om gestructureerd te werken, beslissingen te onderbouwen en communicatie te meten. Onderdeel van een strategisch communicatieplan is wat mij betreft altijd het meten van de communicatie(doelen). Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een paar voorbeelden: aantal paginaweergaven of unieke bezoekers, aantal clicks of aanmeldingen, een korte enquete. Dat geeft ook weer richting voor verbetering, niet alleen voor de communicatie, maar zeker ook voor de bedrijfsvoering. Bijkomend voordeel, mensen geven ook leuke feedback. Wie wil dat nou niet gebruiken voor zijn of haar bedrijfscommunicatie!