Iets waar de studie én het diploma Communicatie & Multimedia Design (CMD) uitermate geschikt voor zijn, is het ontwerpen van een logo en huisstijl. Als we dan toch bezig zijn, dan denk ik ook graag mee over de structuur en de inhoud van een eigen website. Want met een logo en huisstijl is de website meestal het visitekaartje van het bedrijf.

‘Gewoon doen’, daar leer ik het meest van. Dus voor mijn eigen bedrijf ben ik aan de slag gegaan met o.a. Illustrator en daar is het logo voor Thirty-first (31ST) uitgekomen, met bijbehorende huisstijl. Lees meer over de achtergrond van 31ST in deze blog. Ik heb vervolgens deze website gebouwd met WordPress. Allemaal waardevolle ervaring, wat smaakt naar meer!

Een ander voorbeeld is het ontwerp van een logo voor een vriendin die als ZZP-doula aan de slag gaat: Doula Marlijn. Na een gezellig gesprek over wie zij is, wat ze met haar bedrijf wil bereiken en vooral wat zij leuk vindt om te doen, ben ik aan de slag gegaan. Ik heb een logo met bijbehorende huisstijl ontworpen in Adobe Illustrator. Haar reactie sprak voor zich: “Heel vet Suus, past echt bij mij :)”. Hiermee kon zij vooruit bij het bouwen van haar website, promotiemateriaal samenstellen, etc. Ik heb haar uiteindelijk nog mogen helpen met het opzetten van haar flyer in Canva.

De ontwikkelingen in de wereld gaan snel, en ik kan dan ook niet anders dan ‘Artificial Intelligence’ omarmen, zeker bij het ontwerpen van logo’s en een huisstijl. Al denk ik dat een menselijk gesprek van een uurtje met uitdagende vragen heel waardevol is om de kracht van je (droom)bedrijf boven water te krijgen. Mijn uitgangspunt is dan ook: ga je met mij in zee, dan krijg je ‘best of both worlds’!

Website(structuur)

Wat is het doel van je website? Herkennen bezoekers de organisatie en vinden ze wat ze zoeken? En zo ja, hoe snel? Het is noodzakelijk om goed over de ‘look and feel’ en de opbouw van je website na te denken. Dat doe ik graag, zodat die optimale ‘user experience’ ontstaat.

Hoe wordt de gebruiker van de website het best geholpen en krijgt het bedrijf (daardoor) wat het wil? Deze vragen zijn onderdeel van mijn dagelijkse werk. Met veel plezier voer ik dan ook het websitebeheer uit, en denk ik mee over verbeteringen en optimalisaties met de herkenbaarheid van organisatie altijd in het achterhoofd.

Als de structuur van de website staat, dan moet deze nog gevuld worden. Neem eens een kijkje op mijn pagina ‘content creatie’ en ontdek welke grote rol ik daarin kan spelen. Dat doe ik met veel plezier, maar de technische invulling (de website bouwen) laat ik graag aan de experts over. En deze samenwerking maakt, naar mijn mening, het werk leuker én het resultaat beter.